Jak to jest z ubezpieczeniem OC dla zabytków…

Wielu z posiadaczy pojazdów zabytkowych lub osób marzących o takim pojeździe, boryka się z problemem utrzymania pojazdu w ramach swojego budżetu domowego a największym problemem jest opłacanie corocznego obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Na ten temat w ostatnich latach powstało wiele publikacji, lepszych i gorszych tak w Internecie jak i czasopismach związanych z naszym hobby.Nie jestem osobą która posiada rozległą wiedzę prawną i nie chciałbym tutaj aspirować do pisania wyczerpującego temat artykułu ale chciałbym udzielić kilku informacji wynikających z mojego doświadczenia i zdobytej wiedzy na temat obowiązkowego OC pojazdów zabytkowych dla tych którzy chcieli by mieć pojazd zabytkowy ale nie wiedzą kogo zapytać.

Oto, podstawowy informator zgodnie z moją wiedzą na styczeń 2015.

Obalmy klika mitów:

Każdy pojazd przed wyjechaniem na drogi publiczne MUSI mieć wykupioną polisę OC.

Od tej zasady niema żadnych wyjątków, ale posiadacze pewnych grup pojazdów mają zagwarantowane przez ustawodawcę ułatwienia:.

Pojazdy Zabytkowe – czyli takie które zostały uznane za zabytek i wpisane do rejestru zabytków (tzw białej księgi) nie muszą posiadać ciągłości ubezpieczenia. Tzn. Możesz wykupić takie ubezpieczenie na ten okres w którym zamierzasz się poruszać danym pojazdem. Z powodów czysto ekonomicznych najkrótszym przyjętym przez ubezpieczycieli okresem jest 1 miesiąc. Nie ma to żadnego (przynajmniej zgodnie z moją widzą) uzasadnienia ustawowego, tak po prostu przyjęły Towarzystwa Ubezpieczeniowe.  Za granicą można wykpić ubezpieczenie OC na takich samych zasadach jak u nas Ubezpieczenie Turystyczne – na dokładną ilość dni.

Pojazd zabytkowy MOŻE ale nie MUSI być wyposażony w tablice rejestracyjne żółte. Może równie dobrze może poruszać się z tablicami czarnymi a nawet jak w przypadku pojazdów historycznych białymi.

(Źródło Wikipedia🙂

Pojazd historyczny Jest to określenie pochodzące z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych OC.

W myśl tej ustawy pojazd musi spełniać jeden z poniższych warunków by mógł być uznany za historyczny:

  • pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym
  • pojazd wpisany do księgi inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach
  • pojazd mający co najmniej 40 lat
  • pojazd mający co najmniej 25 lat pod warunkiem, że posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły). Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.[2]
  • pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Różnica miedzy pojazdem Zabytkowym a Historycznym polega między innymi na tym że takie auto NIE musi być uznane za zabytek kultury ruchomej!

 

Czyli np. jeżeli masz auto które skończyło 40 lat automatycznie nabywa ono prawa do braku konieczności ciągłości ubezpieczenia. Nie musisz mieć żadnych zaświadczeń. Wystarczy że w dowodzie rejestracyjnym jest odpowiednia data produkcji. (Sprawdziłem to na swoich samochodach).

Podsumowując:

– OC mieć musisz zawsze kiedy wyruszasz na drogę publiczną

– Jeżeli auto stoi w garażu nie musisz mieć OC pod warunkiem że masz w uproszczeniu tzw.  ”żółte blachy” lub jeżeli twoje auto ma skończone 40 lat.

Jednak uważaj, pamiętaj o każdorazowym wypowiedzeniu ubezpieczenia i niestety ZAWSZE trzymaj stare polisy i wypowiedzenia przez minimum 5 lat. Sposoby na bardziej lub mniej legalne utrudnienie ci życia przez ubezpieczycieli  to materiał na oddzielny wpis i dotyczy to niestety wszystkich towarzystw na rynku.

Cena OC.

Cena OC jest wyliczana na tych samych zasadach co dla aut współczesnych, niektóre towarzystwa miały kiedyś preferencyjne warunki dla takich pojazdów ale te czasy są niestety przeszłością. Jedyną szansą żeby obniżyć koszty ubezpieczenia jest zapisanie się do któregoś z preferowanych przez Ubezpieczycieli Klubów. Niestety listę musisz sprawdzać indywidualnie w „T.U.”.

Zniżki są dość znacznie, sięgające nawet 60% więc warto się tym zainteresować.  Suma zniżek w OC nie przekracza przeważnie 70%.

 

 

 

 

Dodaj komentarz